شیائومی( Xiaomi) یک شرکت الکترونیک خصوصی است که در پکن- یکی از پرجمعیتترین شهرهای دنیا- پایتخت چین قرار دارد و در درجه اول گوشیهای هوشمند تولید میکند؛ شرکتی که در کمتر از ۵ سال توانست از یک استارت آپ، به یکی از بزرگترین تولید کنندههای گوشیهای هوشمند در جهان تبدیل شود. شیائومی از زمانی که اولین گوشی موبایل هوشمند خود را در سال ۲۰۱۱م وارد بازار کرد، بخش وسیعی از بازار چین را به خود اختصاص داد؛ و چند سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۴م توانست به بزرگترین تولید کننده تلفنهای هوشمند در چین تبدیل شود. جالب است بدانید این گوشی با نام شیائومی می 1 (Xiaomi Mi1) ، به صورت همزمان با آیفون 4S وارد بازار شد و با فروش موفقی که داشت، نشان داد شرکت شیائومی حرفهای زیادی در کنار دیگر غولهای پرسابقه الکترونیک دارد.
شیائومی یکی از بزرگترین شرکتهای الکترونیک است که به طراحی، توسعه و فروش تلفنهای هوشمند، اپلیکیشنها و لوازم الکترونیکی پرداخته است. نام شیائومی در زبان چینی به معنی ارزن میباشد، دانهای که ماده اصلی رژیمهای غذایی در مناطق مختلف جهان است؛ در لوگوی شرکت، عبارت" MI" به رنگ سفید در داخل مستطیل نارنجی با گوشههای گرد، حک شده که طبق توضیح شرکت، مخفف" Mobile Internet" یعنی اینترنت همراه است؛ همچنین شرکت شائومی اشاره کرده که" MI" مخفف" Mission Impossible" به معنی مأموریت غیر ممکن نیز میباشد، چرا که شرکت در روزهای اولیه با موانع بسیاری مواجه شده که البته مدیران آن با موفقیت موانع را پشت سر گذاشتند.
لی جون( Lei Jun) کارآفرین، بازرگان و مدیر اجرایی چینی، بنیانگذار شرکت شیائومی است، وی اکنون در مقام مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره در شرکت فعالیت میکند. لی جون پیش از تأسیس شیائومی، ریاست شرکت کینگ سافت( Kingsoft) را بر عهده داشت،( کینگ سافت یک شرکت نرم افزاری چینی است که در پکن مستقر است) وی در سال ۱۹۹۲م- همزمان با فارغ التحصیلی از دانشگاه- در کینگ سافت مشغول به کار شد و تنها ظرف ۵ سال توانست مدیر عامل شرکت شود؛ پس از آن در سال ۲۰۱۰م، شرکت شیائومی را با ۸ شریک تجاری و با هدف ساخت تلفنهای هوشمند مقرون به صرفه و با کیفیت تأسیس کرد. طبق اعلام مجله فوربز( Forbes)- که یکی از مشهورترین مجلههای اقتصادی آمریکا و جهان محسوب میشود- لی جون، بیست و سومین مرد ثروتمند چین میباشد.
محصولات شرکت شیائومی
محصولات شرکت شیائومی شامل: مییوآي( MIUI) که به صورت" Me You I" تلفظ میشود،( یک فریمور یا رابط کابری مخصوص گوشیهای موبایل شیائومی است که بر پایه سیستمعامل متن باز اندروید طراحی و توسعه داده شده.) تلوزیون و تلفن هوشمند، ساعت هوشمند( می بند)، تبلت شیائومی( می پد)، لپتاپ، محصولات صوتی و غیره میباشد. اما مهمترین محصولات شیائومی که در این سالها مشتریان زیادی را جذب خود کرد، گوشیهای هوشمند شیائومی است؛ این گوشیها به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا، بخش بزرگی از بازار تلفنهای هوشمند را به خود اختصاص دادهاند. از جمله گوشیهای موفق شیائومی redmi s2 است که در سال ۲۰۱۸م معرفی و موفق شد در همان سال عنوان پرفروشترین گوشی را به خود اختصاص دهد. این شرکت در سه ماه آغازین سال ۲۰۲۰م، ۶.۶ میلیون گوشی موبایل ردمی نوت 8( پرفروشترین و محبوبترین محصول شیائومی) را موفق شد که به فروش برساند.
در سالهای ابتدایی راهاندازی شیائومی، تمرکز اصلی و هدف مدیران شرکت، ساخت تلفنهای هوشمند با کیفیت و مقرون به صرفه بود اما پس از چند سال، شیائومی محصولات دیگری مانند پاوربانک، تلوزیون هوشمند، هدفون، هدست، هندزفری، اسپیکر، دستبند هوشمند، تبلت، لپتاپ، دوربین، تصفیه هوا، ترازو و... را نیز تولید کرد؛ علاوه بر اینها، شیائومی جزو معدود برندهایی است که محصولاتی متنوع برای تمام سنین تولید میکند که نمونه آن، اسباب بازیهای این کمپانی است.
سیاستگذاری برند شیائومی در زمینه فروش، دریافت سود کمتر و فروش بیشتر است؛ مدیرعامل شیائومی- لی جون- معتقد است که برندهای معتبر جهان، هزینههای تبلیغات خود را از مشتری میگیرند؛ اما شیائومی قصد داشت محصولات خود را از طریق فروشگاههای اینترنتی به فروش برساند، بنابراین تمرکز خود را بر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی گذاشت. رسانههای اجتماعی برای استراتژی برند شیائومی بسیار مهم هستند؛ همچنین- رسانه اجتماعی- کانالی است که شرکت از طریق آن تصویر نزدیک و دوستانه خود را با طرفداران ایجاد میکند، و باعث میشود رابطه نزدیکتری بین طرفداران شیائومی و کمپانی شکل بگیرد؛ به عبارتی شیائومی میتواند از طریق ایجاد رابطه دوستی با مشتریان خود، آنها را متقاعد کند تا با تمایل در فعالیتهای تجاری شرکت کنند و به رشد کمپانی کمک کنند.
دلایل موفقیت شیائومی را میتوان در استراتژی هوشمند، تکیه به شبکههای اجتماعی برای تبلیغات و برندسازی، برنامهریزی و هدفگذاریهای به روز شده این شرکت دانست؛ البته نباید فراموش کرد که کمپانی محبوب شیائومی، موفقیت و رشد سریع خود را مدیون تمرکز بر طرفداران خود است چراکه شرکتهای معتبر با ارائه یک سبک زندگی( lifestyle) به طرفداران، برند خود را توسعه میدهند.
شیائومی فقط بعد از ۴ سال، به آرزوی استارت آپ خود رسید، در آوریل ۲۰۱۴م، این کمپانی ۱.۳ میلیون گوشی هوشمند و نزدیک به ۴.۸ میلیون لوازم جانبی را در ۱۲ ساعت در جشنواره "Mi Fan Festival" خود فروخت و ۲۴۳.۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد. "Mi Fan " نام گروه طرفداران شرکت شیائومی است، طرفداران همه ساله در روز ۶ آوریل در"Mi Fan Festival" شرکت میکنند تا هم از تخفیفهای کمپانی محبوبشان که بر روی طیف گستردهای از محصولات ارائه میدهد، بهرهمند شوند و هم در بخش معرفی محصولات جدید شیائومی شرکت کنند. در سال ۲۰۲۰م نیز شیائومی جشنواره اختصاصی خود"Mi Fan Festival" را در چین برگزار کرد؛ در این جشنواره( MFF 2020) شیائومی از طرفداران خود به خاطر اعتماد و پشتیبانی بیدریغشان صمیمانه سپاسگزاری کرد و موضوع امسال فستیوال را "هوشمند زندگی کنید، هوشمند بخرید" معرفی کرد؛ به عبارتی شیائومی طرفداران و کاربران Mi را تشویق کرد تا از طریق جدیدترین نوآوریهای در زمینه فناوری، زندگی هوشمندانه را بپذیرند. شیائومی در جریان این جشنواره اعلام کرده که بیش از ۲.۸۹ میلیارد یوان( تقریبا ۴۱۰ میلیون دلار آمریکا) فروش داشته است.
شرکت شیائومی همواره قصد دارد رتبههای برتر را از آن خود کند؛ به طور مثال در سال ۲۰۱۵م موفق شد رکورد فروش بیشترین گوشی را در ۲۴ ساعت به نام خود ثبت کند، این رکورد سبب شد نام شیائومی در کتاب رکوردهای جهان گینس، قرار بگیرد. البته در این ۲۴ ساعت، شرکت شیائومی محصولات دیگری مانند گجت هوشمند خانگی، می بند و تلوزیون هوشمند را نیز به فروش رساند، اما در نهایت گوشی هوشمند شیائومی بود که رکورد گینس را به نام خود ثبت کرد و حدود ۴۲۰ میلیون دلار سود، حاصل این فروش ۲۴ ساعتِ شیائومی بود.
در سال ۲۰۱۷م شرکت شیائومی توانست پنجمین تولید کننده لوازم الکترونیکی در جهان شود. این شرکت که در ابتدای فعالیت توانست سهم بزرگی از بازار کشورش را به محصولات خود اختصاص دهد، اکنون در هند، برزیل، سنگاپور، روسیه، اندونزی، ایران و ... نیز سهم قابل توجهی دارد؛ همچنین در سال ۲۰۱۸م شیائومی محصولات خود را به بازارهای اروپا عرضه کرد.